Μας γοητεύουν τα εργαλεία, ξεχνάμε την πολιτική
αφορμή γι αυτό το κείμενο είναι ένα ποστ στο , το οποίο βασίστηκε σε ένα -ας το πουμε- εργαλείο του Web 2.0, το , προκειμένου να βγάλει συμπεράσματα για το περιεχόμενο των ομιλιών των κων Καραμανλή και Παπανδρέου, αντίστοιχα, στη ΔΕΘ
δεν στέκομαι στο ότι ο συντάκτης του ποστ μέτρησε τη λέξη “ΘΑ” μόνο για τον κο Παπανδρέου, και δεν έλαβε καν υπόψη του την πολύ παρόμοια λέξη “ΝΑ” στη σύγκριση
ούτε θα του καταλογίσω άγνοια όταν υπονοεί ότι ο Προέδρος του ΠΑΣΟΚ δανείζεται εκφράσεις από την καμπάνια του Ομπάμα
όποιος έχει παρακολουθήσει τον κο Παπανδρέου θα δει ότι το “μαζί μπορούμε” και αντίστοιχες εκφράσεις τις έλεγε πολύ πριν εμφανιστεί ο υποψήφιος των Δημοκρατικών στο προσκήνιο
στέκομαι στην επιλεκτική (και διαστρεβλωμένη, τελικά) ανάγνωση ενός ολόκληρου “επικοινωνιακού συμβάντος” για καθέναν από τους δύο πολιτικούς. Η παρουσία στη ΔΕΘ δεν ήταν, σε ότι αφορά την ενημέρωση, μόνο η ομιλία του καθενός, αλλά και η συνέντευξη τύπου που παρέθεσαν
με βάση αυτό το στοιχείο περιμένω από ένα ιστολόγιο που λειτουργεί να μπορεί να διακρίνει το δάσος από το δέντρο, σε ότι αφορά αυτό το πεδίο αναφοράς
πιο συγκεκριμένα, επελέγη να μετρηθούν οι λέξεις και να εξαχθούν ποιοτικά συμπεράσματα από μία κατ’εξοχήν scripted ομιλία, αλλά δεν έγινε καμία αναφορά, λόγου χάρη, στο ότι ο Πρωθυπουργός στην -πιο interactive, και social media like- διαδικασία της συνέντευξης τύπου
επιπλέον, δεν έγινε καμία αναφορά στην κατα κόρον χρήση “δημοσιοσχεσίτικων” πρακτικών κι εκφράσεων του κου Καραμανλή, στην ίδια συνέντευξη
μου έρχεται στο νου η φράση του κου Καραμανλή, “να ξεκινήσω από τη διαφωνία μου με την διαπιστωτική βάση της ερώτησής σας¨, η οποία είναι η ακριβής -και ξύλινη- μετάφραση της κλασικής απάντησης “I don’t accept the premise of the question” που προτείνουν οι debate coaches στις ΗΠΑ
παραφράζοντας τον Λέοναρντ Κοέν, θα πω ότι, στην περίπτωση αυτή, ο ιστολόγος “οδηγήθηκε από την ομορφιά των εργαλείων μας” και έχασε την ουσία, τόσο των social media, όσο και της πολιτικής. Την ουσία που αφορά περισσότερο νοτροπίες και πρακτικές σεβασμού των άλλων μελών της κοινότητας, λογοδοσίας, και συμμετοχής
7 Comments, Comment or Ping
Πραγματικά χαίρομαι τόσο για τη διεξαγωγή διαλόγου, όσο και για τα μουσικά σου ακούσματα (L. Cohen).
Στα επί μέρους ζητήματα τώρα. Έγινε επιλογή μόνο των δύο ομιλιών στη ΔΕΘ γιατί αυτές ήταν έτοιμες και προκαθορισμένες από τους δύο πολιτικούς αρχηγούς. Τα θέματα στα οποία αναφέρθηκαν ήταν αποκλειστικά δική τους επιλογή και ευθύνη και δεν εξαρτήθηκαν από τις ερωτήσεις των δημοσιογράφων. (Επιπλέον, ήταν ευκαιρία να γίνει σύγκριση γιατί μιλούσαν και οι δύο με την ίδια αφορμή – Helexpo)
Συμφωνώ πως η χρήση του wordle μόνο για μία ομιλία προφανώς δε μπορεί να προσφέρει πλήρη κατανόηση της πολιτικής επικοινωνίας κάποιου πολιτικού, όμως ήταν περισσότερο για να τροφοδοτήσει διάλογο και να κάνει αυτό το εργαλείο γνωστό σε άλλους, παρά να κομίσεις γλαύκα εις Αθήνας. Στο μέλλον -και ειδικά σε προεκλογική περίοδο- είμαι σίγουρος πως θα το συναντήσουμε μπροστά μας. Να προσθέσω εδώ πως το ίδιο ακριβώς εργαλείο (για το οποίο μιλάς υποτιμητικά) ή άλλα αντίστοιχα, έχουν χρησιμοποιήσει πολύ συχνά στο παρελθόν τόσο η Boston Globe όσο και οι NY Times
H φράση του Γ. Παπανδρέου «μαζί μπορούμε» δε θεωρώ πως είναι δανεισμένη άμεσα από τον B. Obama, άλλωστε τέτοιες εκφράσεις είναι εξαιρετικά κοινότοπες στην πολιτική επικοινωνία και δε νομίζω πως μπορεί κάποιος να επικαλεστεί παρθενογένεση στη σύγχρονη πολιτική Ελλάδα.
Το κείμενο μου δεν επιχείρησε να κάνει ανάλυση της πολιτικής των δύο κομμάτων. Ήταν μια προσπάθεια ανάλυσης της πολιτικής επικοινωνίας των δύο αρχηγών στη Διεθνή Έκθεση Θεσ/κης. Με άλλα λόγια, μία πρώτη γνωριμία με ένα εργαλείο που σε άλλες χώρες έχει αρχίσει να χρησιμοποιείται ευρέως. Αν κάποιος θέλει να εφευρίσκει υπόγεια κίνητρα, αυτό περισσότερο εκφράζει τον ίδιο, παρά τον γραφών.
Τέλος, θα ήμουν πολύ ευτυχής αν είχες ακολουθήσει το link μέσα στη ροή του κειμένου μου και διάβαζες στο προηγούμενο post μου τα εξής:
«Όπως γίνεται αντιληπτό, το Wordle προσφέρει μία απεικόνιση που βασίζεται στην ποσοτική χρήση των λέξεων χωρίς να λαμβάνει υπόψη τα όποια ποιοτικά χαρακτηριστικά μίας ομιλίας. Όμως σε κάθε περίπτωση το αποτέλεσμα –πέρα από την εικαστική του αξία- μπορεί να οδηγήσει και σε αρκετά ενδιαφέροντα συμπεράσματα.»
Oct 2nd, 2008
Η μαγική λέξη στην περίπτωση αυτή είναι το ‘κίνητρο’. Τα κίνητρα του nylon ιστολόγου σάς έκαναν να αντιδράσετε με το ποστ του. Η ερμηνεία του wordle graph, σάς φάνηκε ότι διαστρεβλώνει ή κρύβει την αλήθεια, διότι απλά δε συμφωνείτε με τα κίνητρα του ιστολόγου. Αν ήταν άλλος, πιο κοντά στις δικές σας απόψεις, ίσως διαφωνούσατε πάλι, αλλά σιωπηρά.
Προφανώς και με την ερμηνεία του κοιτάζει το δέντρο και όχι το δάσος. Οποιαδήποτε συμπεράσματα έρευνας κι αν εξετάσουμε βασίζονται σε κάποιο δείγμα. Εδώ, αν και δεν πρόκεται για πλήρη έρευνα αλλά για μια οπτικοποίηση συχνοτήτων λέξεων, το δείγμα είναι δυο κείμενα-ομιλίες. Σύμφωνοι, θα μπορούσαν να είχαν χρησιμοποιηθεί και άλλα κείμενα. Ίσως το δείγμα δεν ήταν λοιπόν αντιπροσωπευτικό των συμπερασμάτων και δικαίως αντιδράσατε.
Ωστόσο κάτι με ενόχλησε στην αντίδρασή σας. Αν έχετε να δώσετε διαφορετική ερμηνεία πιο κοντά στην ουσία, μπορείτε να το κάνετε ή έστω να προτείνετε στον ιστολόγο να χρησιμοποιήσει και τις δικές σας πηγές.
Φιλικά,
Oct 2nd, 2008
Βαριές κουβέντες που δείχνουν (αδικαιολόγητο) εκνευρισμό.
Η άποψή μου είναι ότι πολύ απλά, δεν μπόρεσες να καταλάβεις ότι πρόκειται για ένα πείραμα με ένα από τα “μπχλιμπιδάτα” εργαλεία του web 2.0, έτσι για να γίνεται κουβέντα. Την ιδέα την πήρε ο Ιωαννίδης από τον guardian (αν θυμάμαι καλά).
Όταν είδα το άρθρο του δεν περίμενα ότι θα προξενήσει τόσο πόνο. Για την ακρίβεια περίμενα να το πιάσουν και άλλοι να παίξουν λιγάκι με δικά τους συμπεράσματα σε ανάλογες ομιλίες. Και να γίνει λίγη ευχάριστη κουβέντα. Τι να πω…
Oct 3rd, 2008
trianta
@κωστας
και είπα -στο twitter- ότι είναι πολύ καλή ιδέα. Συμφωνώ, και γι αυτό έκανα γνωστή την άποψη μου.
καθόλου υποτιμητικά δε μιλώ για το εργαλείο. Αντίθετα, χαίρομαι που το ανακάλυψα (παρότι χρησιμοποιώ πιο εξελιγμένα desktop software)
Κώστα, δεν αφήνω πουθενά να εννοηθεί ότι κάνεις ανάλυση πολιτικής, ούτε ότι έγινε κάτι με πονηρή πρόθεση. Και δε σου καταλογίζω υπόγεια κίνητρα
το ακολουθησα και το διαβασα. Επιμένω ότι τα συμπεράσματα, ρητά κι υπόρρητα, που προκύπτουν από τα infographics και από την ανάλυση σου είναι παραπλανητικά, τουλάχιστον σε ότι αφορά την αρτιότητα της μεθοδολογίας
θα επαναλάβω αυτό που έγραψα στο twitter: “για να μην παρεξηγηθώ, θεωρώ καλή την ιδέα χρήσης εργαλείων σαν το wordle, αλλά με δεοντολογία ή με εκφρασμένη την πολιτική αφετηρία”
@maximos
δεν προσάπτω εύκολα πονηρά κίνητρα σε κάποιον “συνομιλητή” μου και δεν ανέφερα τίποτε για κίνητρα
με μεγάλη ευκολία όμως σπεύσατε να προβλέψετε τι θα έκανα στην περίπτωση που επρόκειτο για “κάποιον άλλο, κοντά στις απόψεις μου”. Με άλλα λόγια όχι απλά μου καταλογίζετε κίνητρο, αλλά προβλέπετε τη συμπεριφορά μου και γνωρίζετε τις απόψεις μου!
παρακαλώ να διαβάσετε το ποστ πάλι ώστε να δείτε ότι προτείνω διαφορετική ερμηνεία. Αν και η ουσία της αντίρρησης μου, η οποία φαίνεται στο ποστ αυτό, είναι η προσοχή που οφείλουμε να δείχνουμε όταν χρησιμοποιούμε αληθοφανή στοιχεία
@Νίκος
σε κανένα σημείο δεν προσέβαλα τον Κωνσταντίνο, ούτε εξέφρασα εκνευρισμό. Ασχολήθηκα μόνο με το περιεχόμενο όσων έγραψε, και -όπως γράφω και πιο πάνω- εξέφρασα την άποψη ότι είναι καλή ιδέα η χρήση εργαλείων σαν το wordle (υπό συνθήκες)
αδικαιολόγητο είναι να θεωρείς ότι ξέρεις τι αισθάνομαι ( εκνευρισμό; ) και τι “μπόρεσα να καταλάβω”.
όπως περίμενες, έτσι και έγινε. Το πιάσαμε κι άλλοι, και ξεκινήσαμε μια συζήτηση, τόσο στο nylon, όσο και με αυτό το ποστ. Σημειώνω δε ότι ο μόνος που προσέβαλε συνομιλητή του στα σχόλια στο nylon ήσουν εσύ όταν είπες στον Παπαχατζή
αυτές είναι -πράγματι- βαριές κουβέντες που δείχνουν αδικαιολόγητο εκνευρισμό. Εκ μέρους σου
Oct 3rd, 2008
Γκιώνης
. καλημέρα και καλή βδομάδα
από το blog “θέλω να πώ” ενημερώθηκα για τον προβληματισμό για το εργαλείο και τον τρόπο εξαγωγής συμπερασμάτων. Έκανα εκεί ένα σχόλιο που θα ήθελα να μεταφέρω και εδώ…
. Όποιο εργαλείο και να χρησιμοποιήσει κανείς, πρέπει πιά να ξέρουμε ότι μπορεί να πάρει όποιο αποτέλεσμα θέλει, ανάλογα με το πώς θα το χρησιμοποιήσει.
. Και με αυτό δεν θέλω να πώ οτι ο Nylon είχε πρόθεση να “πειράξει” τα δεδομένα.
. Αλλά δεν είναι δυνατόν όταν τροφοδοτείς το εργαλείο με δεδομένα, να μην έχεις συμπεριλάβει ΚΑΙ το δεδομένο οτι ο καταληλλότερος δεν λέει ποτέ “θα” και έχει αντικαταστήσει το “θα προχωρήσουμε σε μεταρρυθμίσεις” με το “προχωρούμε σε μεταρρυθμίσεις” ! Προσέξτε σάς παρακαλώ τις ομιλίες του. Ούτε σε μία δεν υπάρχει “θα”. Και ποιός πιστεύει οτι όταν μιλάει με το Θόδωρο δεν χρησιμοποιεί αυτή τη λέξη ; Απλά αυτές τις οδηγίες έχει πάρει από τούς επικοινωνιολόγους του.
. Με δεδομένο αυτόν τον επιτηδευμένο και καθοδηγούμενο τρόπο χρήσης τής γλώσσας, δεν επιτρέπεται στον …Πολιτικό …Αναλυτή να βάζει κριτήριο αυτό που ξέρει οτι ΔΕΝ θα βρεί σε κάποιο κείμενο ! !
. Κι ακόμη περισσότερο να συγκρίνει τον λόγο αυτού τού ανθρώπου με κάποιον άλλο που δεν έχει πάρει τα ίδια μαθήματα και τις ίδιες οδηγίες από τούς Λούληδες και τούς Ρουσσόπουλους.
. Κι αλήθεια με δεδομένο το οτι πολλές φορές οι λόγοι είναι γραμμένοι και ξαναγραμμένοι και ξαναχτενισμένοι από επιτελεία ειδικών, ποιός κρίνεται από τα γραφήματα αυτά ;
. Ο πολιτικός ή το επιτελείο του ;
Oct 6th, 2008
Oust
Tora katalava giati ypostirizete Obama. Logo tou ypeythinou epikoinonias tou Proedrou!!!!
Nov 8th, 2008
Reply to “Μας γοητεύουν τα εργαλεία, ξεχνάμε την πολιτική”